Etikens fem områden


Hur vi tänker

är vi ställs inför ett problem börjar vi tänka och fundera. Vi försöker att granska situationen kritiskt
och om möjligt komma fram till någon slutsats. Det hör till det specifikt mänskliga att kunna tänka.


Hur vi känner
Alla människor har känslor och reagerar emotionellt. Vi känner och upplever något inom oss på gott
och ont och dessa upplevelser kan vara mer eller mindre starkt i samband med problem och konflikter.

Hur vi umgås
Människan är en social varelse, hon kan inte  leva ensam utan är alltid på något sätt beroende av andra
människor. Vi är gruppvarelser, vi är en del av ett kollektiv. Människor påverkar varandra när det
ska ta ställning till ett problem.

Vår kropp
Det sätt på vilket vi löser etiska frågor och konflikter kan också få konsekvenser för vår kropp.
Människan är en psykosomatisk varelse dvs. hon reagerar både psykiskt och fysiskt.
Att t.ex. ständigt uppleva smärta i kroppen (t.ex. fibromyalgi) kan också bryta ned en människa
psykiskt. Frågor om varför detta lidande just skulle drabba mig, hur jag ska uthärda det,
hur det kommer att bli i framtiden etc. kan kännas tungt. Tankar och känslor kan på så
sätt förstärka den kroppsliga smärtan.

Existentiella frågor
Etik har ett nära samband med det existentiella frågorna som vi alla bär på därför att vi råkar
leva just nu. Frågor kan handlaa om livets mening och mål, varför det finns lidande och ondska,
frågor om skuld och straff, guds existens etc.

Kommentarer
Postat av: Sara

Hej!

Jag håller på med detta nu inom Etik & Livsfrågor. Jag läser dock inte omvårdnad, utan det är bara detta ämne. Det är MKT att tänka på, hjärnan arbetar i ett känner jag. Men det är ett roligt ämne och man lär sig väldigt mycket.:)



P.S Min hund heter Pinky, han är världens sötaste, så jag diggar ditt bloggnamn rejält.;)



Ha de bra!

2011-05-17 @ 13:11:53
URL: http://ragefromwithin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0